بیماری سلیاک - راهنمای استفاده از رژیم غذایی بدون گلوتن

بیماری های گوارشی در بین جوامع انسانی بخصوص در کشورهای در حال توسعه از اهمیت فراوانی برخوردار هستند. یکی از این بیماری ها، بیماری سیلیاک می باشد و با این که شیوع کمتری نسبت به دیگر بیماری های گوارشی دارد ولی کم اهمیت تر از آنها نمی باشد. با توجه به اینکه این بیماری ارثی است، تخمین زده می شود که در ایران حدود 700 هزار نفر بدون آگاهی قبلی از بیماری خود به آن مبتلا باشند. امروزه در بسیاری از کشورها مطالعات گسترده ای در زمینه های مختلف در ارتباط با این بیماری انجام می شود و سازمان های دولتی و غیر دولتی زیادی در شناساندن، تشخیص صحیح و درنهایت درمان بیماران مبتلا به آن فعالیت می کنند. مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با توجه به رسالت خود بر آن شد تا با تشکیل یک تیم تخصصی، مطالعات پژوهشی گسترده ای را در زمینه های مختلف بیماری سیلیاک از سال 1385 در دپارتمان های بیماری های ناشی ازغذا واسهال های مزمن وبیماری های دستگاه گوارش فوقانی آغاز نماید. این مرکز تلاش نموده است تا با ایجاد ارتباط وسیع با سایر مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی معتبر دنیا اطلاعات به روز و ارزشمندی را به جامعه جهانی ارائه نماید. با توجه به زمینه مطالعات انجام شده در این مرکز وافزایش روزافزون بیماران شناسای شده وازطرفی نبود اطلاعات کافی در مورد بیماری، برآن شدیم تاعلاوه برطراحی اولین پایگاه اینترنتی اختصاصی برای بیماری سیلیاک درکشور کتابی جهت معرفی این بیماری به رشته تحریر درآوریم.

در این کتاب سعی شده علاوه بر معرفی بیماری و جنبه های مختلف آن و با توجه به اهمیت رژیم غذای در بیماران سیلیاکی و اطلاعات محدودی که در این زمینه در کشور وجود دارد، فهرستی از غذاها و مواد طبیعی فاقد گلوتن و حاوی گلوتن و چگونگی آماده کردن برخی از آنها در دسترس علاقمندان قرار گیرد.

در پایان وظیفه خود می دانم که از زحمات استاد فرزانه جناب آقای دکتر محمد رضا زالی، ریاست محترم مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد که با سعه صدر در به اتمام رسیدن این کتاب بنده را یاری نمودند، تشکر و قدردانی نمایم. از تمامی همکارانی که در چاپ این کتاب کمک نموده اند خصوصاً جناب آقای دکتر همایون زجاجی رئیس دپارتمان بیماریهای دستگاه گوارش فوقانی، دکتر حسین دبیری سرپرست دپارتمان بیماری های ناشی ازغذا واسهال های مزمن، دکتر سیدرضا محبی سرپرست آزمایشگاه جنرال و سرکار خانم عزیزه کریمی نژاد مدیریت محترم امور اداری و مالی تشکر و قدردانی می گردد.

ادامه مطلب : دانلود فایل