بدون گلوتن

با وجود اینکه نام این ماده غذایی گندم سیاه است اما ارتباطی با گندم ندارد. این ماده غذایی برای افرادی که نسبت به گلوتن موجود در گندم حساسیت دارند مفید است چون فاقد این ترکیب می باشد. طعم گندم سیاه مانند فندق بوده و برای این افراد مناسب است .

محققان ایرلندی، نان هایی خوشمزه، مغذی و عاری از گلوتن برای بیماران سلیاک (جذب ناقص غذا در روده بزرگ) تهیه کردند.

 به نقل از ساینس دیلی (science daily)، پژوهشگران در این تحقیق از گندم سیاه (buckwheat)، کوینولا (quinoa) و آمارانت (amaranth) به جای گندم جهت تهیه نان استفاده کردند. غلات فوق عاری از گلوتن و غنی از عناصر مغذی هستند. بنابراین استفاده از آن ها بر تنوع و کیفیت نان ها می افزاید.

دکتر آیمیر جالاگر (eimear gallagher) گفت: افزایش آگاهی مردم و بهبود روش های تشخیص بیماری باعث کاهش شیوع بیماری سلیاک و بهبود ناراحتی عدم تحمل گلوتن شده است. معمولا یک درصد جمعیت به این ناراحتی مبتلا می شوند. تنها راه درمان سلیاک، حذف گلوتن از برنامه غذایی است.

بسیاری از مواد غذایی مهم مثل نان و ماکارونی از گندم گلوتن دار درست می شوند. لذا افراد مبتلا به سلیاک باید از مصرف آن ها خودداری کنند. اگرچه جایگزین هایی در بازار وجود دارد اما کیفیت آن ها بسیار پایین است، ضمن این که مواد مغذی مثل ویتامین B، آهن و فیبر در آن ها ناچیز است زیرا محصولات عاری از گلوتن را معمولا غنی نمی کنند و آن ها را از آرد خالص می سازند.

دانه این شبه غلات دارای پروتئین، فیبر و عناصر مغذی زیادی است. ضمن این که حاوی بسیاری از ترکیبات فعال زیستی است. بنابراین از دیگر محصولات عاری از گلوتن (آرد یا نشاسته ذرت، برنج و سیب زمینی) بهتر هستند.